VIP

Jumaat, 22 Julai 2011

Mulai Pagi Kita Dengan...



  

Anda seringkali hilang punca & keyakinan diri?..Tidak terlihat potensi diri?…
Orang bijak pandai ada mengatakan : “One Important key to success is self-confidence. An important key to self-confidence is preparation”. Lalu buatlah PERSEDIAAN!

Anda merasa lelah mengharungi kehidupan?…juga, buatlah PERSEDIAAN.. Jadilah mukmin yang lebih kuat jiwanya

Orang bijak pandai ada mengatakan “Dont ask for an easier life, ask to be a stronger person”..“Yang bulat tidak datang bergolek, Yang pipih tidak datang melayang”

Allah S.W.T berfirman 13:11 yang bermaksud : “Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah apa yang ada pada mereka”..

Dalam diri anda itu ada potensi, sungguh istimewa anda itu sebenarnya diciptakan.. Nah sekarang yakinlah dan tekadlah untuk berubah menjadi seorang mukmin yang lebih berjiwa kuat…

Lalu buatlah PERSEDIAAN!.….Bangkitlah di sepertiga malam…solatlah subuh diawal waktu atau berjemaah dan mantapkan lagi dengan solat dhuha..Kerana itulah diantara sumber kekuatan iman dan jiwa. Itulah jua PERSEDIAAN anda memulai hari…. 

Rabu, 20 Julai 2011

Kelebihan Ayat Kursi

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, "Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila seseorang dari umatku membaca ayat Kursi 12 kali, kemudian dia berwuduk dan mengerjakan solat subuh, nescaya Allah akan menjaganya dari kejahatan syaitan dan darjatnya sama dengan orang yang membaca seluruh al-Qur'an sebanyak tiga kali, dan pada hari kiamat ia akan diberi mahkota dari cahaya yang menyinari semua penghuni dunia."

Berkata Anas bin Malik, "Ya Rasulullah, apakah hendak dibaca setiap hari?"

Sabda Rasulullah S.A.W, " Tidak, cukuplah membacanya pada setiap hari Jumaat."

Umat-umat dahulu hanya sedikit sahaja yang mempercayai rasul-rasul mereka dan itu pun apabila mereka melihat mukjizat secara langsung. Kita sebagai umat Islam tidak boleh ragu-ragu tentang apa yang diterangkan oleh Allah dan Rasul. Janganlah kita ragu-ragu tentang al-Qur'an, hadis dan sunnah Rasul kita. Janganlah kita menjadi seperti umat yang terdahulu yang mana mereka itu lebih suka banyak bertanya dan hendak melihat bukti-bukti terlebih dahulu sebelum mereka beriman.

Setiap satu yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W kepada kita adalah untuk kebaikan kita sendiri. Rasulullah S.A.W menyuruh kita mengamalkan membaca surah Kursi. Kehebatan ayat ini telah diterangkan dalam banyak hadis. Kehebatan ayat Kursi ini adalah untuk kita juga, yakni untuk menangkis gangguan syaitan dan kuncu-kuncunya di samping itu kita diberi pahala.

Begitu juga dengan surah al-Falaq, surah Yasin dan banyak lagi ayat-ayat al-Qur'an yang mempunyai keistimewaannya. Setiap isi al-Qur'an itu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Oleh itu kita umat Islam, janganlah ada sedikit pun keraguan tentang ayat-ayat al-Qur'an, hadis Nabi dan sunnah Baginda S.A.W. Keraguan dan was-was itu datangnya dari syaitan.

p/s: jangan lupa faham maknanya (teringat citer Karak)

Isnin, 18 Julai 2011

Istilah Babi Dalam Perubatan

diterima melalui emel....
Hari ini saya ingin kongsikan bagaimana untuk kita mengenal pasti ubat-ubatan yang mengandungi sumber khinzir.
Satu cara yang paling penting ialah dengan membaca label pada produk ubat tersebut.
 Tapi... macam mana kita nak tahu kalau kita tak paham istilah-istilah sains yang sering digunakan pada label ubat?
 Dalam Bahsa Melayu, perkataan Babi atau Khinzir jelas menggambarkan haiwan berkaki empat ini sama ada daging babi, bulu babi ataupun kulit babi. Tetapi di dalam bahasa Inggeris, kita mungkin terkeliru dengan pelbagai istilah yang digunakan untuk menggambarkan haiwan ini. Contohnya:
 1. Pork : Istilah yang digunakan untuk daging babi di dalam masakan.
 2. Swine : Istilah yang digunakan untuk keseluruhan kumpulan spesis babi.
 3. Pig : Istilah umum untuk seekor babi atau sebenarnya bermaksud babi muda, berat kurang 50kg.
 4. Hog : Istilah untuk babi dewasa, berat melebihi 50kg.
 5. Porcine : Istilah yang digunakan untuk sesuatu yang berkaitan atau berasal dari babi. Porcine sering digunakan di dalam bidang perubatan untuk menyatakan penggunaan sumber yang berasal dari babi.
 6. Boar : Babi liar
 7. Sow : Istilah untuk babi betina dewasa yang jarang digunakan.
 8. Sow Milk : Susu BAbi
 dan ada pelbagai istilah lagi...
 Daripada pelbagai istilah Bahasa Inggeris yang menggambarkan haiwan babi, istilah Porcine sering digunakan dalam bidang perubatan atau label ubat. Mungkin ramai orang Islam yang tidak mengetahui bahawa label yang bertulis "This product contain substance from porcine" bermaksud "Produk ini mengandungi bahan dari babi", atau label yang menyatakan "The source of gelatin capsule is porcine" bermaksud "Kapsul dari gelatin babi".

Isnin, 4 Julai 2011

Gigi Besi


Inilah hasil kreativiti rakan seopisku yang mensuper imposekan gigi besiku.
Gigi besi yang asal memang lebih kurang macam tu tapi gambar ni diambil sebelum gigi besi di pasang.
Sekarang aku dah jadi hantu gigi.. hehehehehehe... makan budak
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...